Indien u een doorverwijzing heeft gekregen van de huisarts voor een bezoek aan de polikliniek kan het zijn dat u lang moet wachten voor u daadwerkelijk op de polikliniek kunt komen.
Helaas zijn de wachttijden bij diverse poliklinieken momenteel erg lang.
U kunt het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar voor wachtlijstbemiddeling. Uw huisarts heeft geen invloed op de wachtlijst.
Met wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar eerder zorg voor de patiënt te regelen. Deze service is gratis. Als verzekerde kun je telefonisch of digitaal wachtlijstbemiddeling aanvragen bij je verzekeraar. Bel je de verzekeraar met een verzoek tot wachtlijstbemiddeling? Dan zal een zogenoemde zorgcoach of zorgadviseur tijdens een gesprek je situatie en wensen in kaart brengen. Zo zal hij bijvoorbeeld vragen wat je huidige wachttijd is en hoe ver je zou willen reizen.
De zorgverzekeraar onderzoekt daarna de wachttijden in verschillende andere ziekenhuizen. Vaak krijg je binnen 2 werkdagen informatie over de mogelijkheden. Je beslist dan zelf of je ook behandeld wilt worden in 1 van de voorgestelde ziekenhuizen of klinieken.
Meestal wordt via wachtlijstbemiddeling de wachttijd voor zorg in het oorspronkelijke ziekenhuis niet verkort. Soms gaat een verzekeraar bij jouw ziekenhuis na of er eerder plek is door een uitgevallen afspraak. Maar het uitgangspunt is dat er gezocht wordt naar een ander ziekenhuis.